Logopeda – mgr Magdalena Tarnowska
Dzieci zakwalifikowane na terapię – po pisemnym wyrażeniu zgody rodziców – biorą udział w indywidualnych zajęciach logopedycznych lub w grupach maksymalnie 2-3 osobowych. Dzieci uczęszczające na zajęcia przynoszą ze sobą zeszyt
do ćwiczeń, w których wklejane są materiały służące do utrwalania prawidłowej wymowy w domu oraz do korespondencji
z rodzicami.
Uprasza się, by dzieci przynosiły zeszyty w dniu indywidualnych zajęć logopedycznych (informacja o dniu zajęć wyznaczonym dla danego dziecka została wklejona do dzienniczka), w pozostałe dni zeszyt powinien być w domu, aby rodzice mogli wykonywać z dzieckiem zalecone ćwiczenia.
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
- kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie),
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej,
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi słownych,
Drogi rodzicu!
Jeżeli u Twojego dziecka zdiagnozowano wadę wymowy, motywuj je do korzystania z zajęć logopedycznych. Ty także powinieneś pomóc swojemu dziecku pamiętając o tym, że terapia ta ma miejsce nie tylko podczas zajęć logopedycznych.
Wskazówki dla rodziców dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną:
- dopilnuj, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne,
- pracuj z dzieckiem w domu poprzez utrwalanie materiału zawartego w zeszycie lub na kserokopiach i ćwiczenie z dzieckiem przed lustrem,
- pomóż dziecku w domowych zajęciach aby mogło pracować w atmosferze spokoju,
- chwal swoje dziecko nawet za minimalne osiągnięcia, co znacznie zmobilizuje je do wysiłku,
- chwal i nagradzaj dziecko nie tylko za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem była przyjemna dla was obojga.
Skuteczność terapii ściśle uzależniona jest od współpracy rodziców z logopedą!
I tylko wówczas, gdy współpraca ta ma rzeczywiście miejsce – terapia przynosi rezultaty.